heltmedklara.blogg.se

10 barn, 2 fartfyllda föräldrar och ett ålderdomshem.

Vardagsmat

Publicerad 2019-09-17 14:48:31 i Allmänt, Familjeliv,

Det här med att skapa mat i en barnfamilj & emmelanåt, mat till en väldigt stor barnfamilj, 
Kan ibland bara ganska så trickigt.
En vill ha det ena, den andra vill ha det andra och till på köpet så tycker den tredje varken om det ena eller det andra😂
Gissa varför jag älskar plockmat🤔
Mitt bästa tips för att motverka allt detta och ha en bra plan, är att göra familjen delaktig.
Låt familjen vara med och göra en matlista.
Vad ska lagas, vem hjälper till med maten och vilka städar undan.....
(null)

(null)

På så sätt får alla sin favorit mat ibland, alla hjälps åt och till på köpet så blir veckohandling väldigt kostnadseffektiv & matsvinnet mindre och bättre än så kan det knappast bli😃👍🏼

Kommentarer

Postat av: Åsa

Publicerad 2019-09-17 15:11:04

Jag förstår inte hur Du lyckas med att mata Din stora familj 🤔 men alla bor väl inte hemma❓
Elin vägrar typ allt förutom strips 😜
De enda som nästan jämt äter utan att klaga är the dogs 🤪🙏

Du är ju väldans bra på det här med mat... sedan en matintresserad karl underlättar säkert
Om jag skulle vänta med mat till dess jag typ fick hjälp i köket svalt vi ihjäl 😔

Vi är alla olika 👌 bra det, för det hade blivit tråkigt annars 😊

Kram

Svar: Hehe, det är bara Klara som behöver matas Åsa😅😉😘
Men det är som sagt lite krångligt ibland....men oftast så funkar det när man gör schema o ser till att barnen är delaktiga.
Min man är ganska så kräsen, han tycker om mat men en del tok vägrar han stoppa i sig. Så då passar vi på när han har kvällen på jobbet😅
Men smaksäker, det är han minsann o jäkligt duktig när han sätter den sidan till👍🏼
Men har ni testat att laga efter recept, något som skulle kunna passa och att ni följer det från punkt till pricka.
Lite roligt o blir en grej man gör tillsammans❤️
Janeth None

Postat av: Åsa

Publicerad 2019-09-20 07:39:06

Att vi ska laga mat ihop ja... visst var det ett skämt ;-)

Igår gjorde jag klyftpotatis & kassler (hemgjorda klyftpotatisar) eftersom det var linssoppa på skolan å då äter Elin noll och ingenting, då måste middagen vara mat som hon äter.

Hur som helst, J kom hem å åt typ 30 minuter efter det jag & Elin åt, han jobbar ju väldigt ojämnt ;-)

Det är långa arbetsdagar, sena kvällar och helgjobb och inga arbetstider utan han jobbar när kunden så önskar allt mellan 8 - 22 funkar ;-)

ha nu en riktigt fin fredag kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela